رفلاکس نوزادان چیست؟

رفلاکس در نوزادان چیست؟

شیری که نوزاد مصرف می کند از طریق لوله ای به نام مری وارد معده می شود. هضم شیر در معده آغاز می گردد. دیواره معده به دلیل تماس مداوم با اسید و شیره معده، در مقابل اثرات مخرب آنها مقاوم شده است ولی دیواره مری به دلیل این که به طور معمول، در معرض تماس با اسید و شیره معده نیست، دفاع مناسبی هم در برابر این عوامل ندارد. در حالت طبیعی، دریچه ای به نام دریچه کاردیا یا دریچه مری، بین مری و معده قرار دارد که اجازه می دهد شیر از مری وارد معده شود، ولی از بازگشت شیر و شیره معده به مری جلوگیری می کند. در نوزادان به دلیل کامل نشدن سیستم گوارش این دریچه ممکن است نیمه باز بماند و به خوبی عمل نکند اگر دریچه مری وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، یعنی به خوبی بسته نشود، اسید و شیره معده به داخل مری بر می گردد.به این نقص در نوزادان Regurgitation (بازگشت محتویات معده به مری) یا به اصطلاح Reflux – رفلاکس می گویند که با افزایش سن نوزاد و تکامل سیستم گوارش این نقیصه برطرف می گردد.

علائم رفلاکس در نوزادان

  • احساس نارضایتی و بی حوصلگی و بی تابی نوزاد پس از شیردادن
  • بی میل شدن و اجتناب از شیر خوردن
  • باد گلو و آروغ زدنهای مکرر
  • بیرون پریدن محتویات معده از دهان (استفراغ پرتابه ای)
  • کاهش وزن نوزاد در صورت درمان نشدن

درمان های خانگی رفلاکس برای به حداقل رساندن آن در نوزادان

به کودک خود در وضعیت عمودی شیر بدهید. همچنین در صورت امکان کودک خود را به مدت 30 دقیقه پس از شیر خوردن در حالت نشسته نگه دارید. جاذبه می تواند به محتویات معده کمک کند تا در جایی که به آن تعلق دارند باقی بمانند و از رفلاکس کودک جلوگیری می کند. مراقب باشید تا زمانی که غذا در حال ته نشین شدن است، کودک خود را تکان ندهید، این کار موجب تشدید رفلاکس در کودک شما می شود.

شیردهی کودک را کمتر ولی دفعات آن را بیشتر کنید. اگر کودک با شیشه شیر می‌خورد به کودکتان کمی کمتر از حد معمول شیر بدهید یا زمان شیردهی را کمی کاهش دهید، کاهش محتویات معده کودک کمک بسیاری در کاهش رفلاکس دارد اما نباید کودک احساس گرسنگی کند.برای باد گلو کردن (آروغ زدن) کودکتان وقت بگذارید. آروغ زدن های مکرر در حین و بعد از شیر خوردن می تواند از تجمع هوا در معده کودک شما جلوگیری کند. برای راحت باد گلو کردن کودک می توان او را بعد از شیردهی کمی در آغوش گرفت و سر کودک را روی شانه قرار داد. اینکار به هضم شیر در معده کودک و کاهش رفلاکس کمک خواهد کرد.

جناب آقای دکتر پیمان رستگاری متخصص اطفال در این ویدئو رفلاکس نوزادان را توضیح میدهند و راه حل هایی در این مورد شرح میدهند.

حق کپی رایت © 2024 نیکسان سلامت بهبود