بد غذایی در کودکان چیست؟

بد غذایی در کودکان چیست؟

بد غذایی در کودکان، بی اشتهایی کودکان و مشکلات تغذیه ای آنان از جمله نگرانی های والدین است. این مشکل، یک مرحله مشترک بین مراحل رشد کودکان است. طبیعی است که کودکان بین سن ۱۲ تا ۳۶ ماهگی از خوردن غذاهایی که قبلا می‌خوردند، پرهیز کنند یا از خوردن غذاهای جدید اجتناب کنند.

در صورتی که کودک از مواد مغذی و مفید استفاده نکند رشد طبیعی نخواهد داشت. کودک در سن رشد می بایست از مواد غذایی تغذیه کند تا انرژی لازم برای فعالیت ها و سوخت و ساز بدن به دست آورد و رشد و وزن مناسب را داشته باشد. اگر والدین برخورد نامناسبی با کودک شان داشته باشند و او را به اجبار و زور به غذا خوردن وادار کنند موجب لجبازی و تنفر آن ها از غذا خواهد شد.

دلایل عدم تمایل به غذا در کودکان

یکی از دلایل بد غذایی در کودکان، شیوه نادرستی است که والدین برای غذا دادن به کودک شان به کار می برند. برخی از والدین از غذا به عنوان تنبیه کودک استفاده می کنند و زمانی که کودک کار اشتباهی می کند او را مجبور می کنند تا غذایی که دوست ندارد را بخورد، در حالی برای تنبیه کودک باید از روش های سالم استفاده کرد و این روش مناسب تنبیه کودک نمی باشد.

نشانه های تمایل نداشتن به صرف غذا 

بد غذایی در کودکان باعث می شود کودک خیلی لاغر یا خیلی چاق شود. بررسی ها نشان می دهد که بدغذایی در کودکان زمانی است که کودک از شیر گرفته می شود و به غذا خوردن می افتد. غذاهایی که به بچه ها در این سن عرضه می شود می بایست نزدیک به غذای سفره باشد و کمتر از تنقلات استفاده شود. معمولا بد غذایی در کودکان باعث میشود کودک زودرنج، حساس و میل به غذای اصلی نداشته باشد. بهتر است در تغذیه این بچه ها از فینگرفودها استفاده شود.

روش های افزایش اشتها در کودکان

برای کاهش بد غذایی در کودکان می بایست بشقاب غذا تزئین شده باشد. در بعضی از بچه ها که از تنقلات استفاده می کنند، افزایش اشتها دیده می شود که کالری زیادی به بدن کودک برسد و در نتیجه باعث چاقی می شود. بهتر است در این گونه از بچه ها تنقلات جای خوشان را به سبزیجات و میوه جات و مغزهایی غیر شور بدهند.

در آخر برای کنترل بد غذایی در کودکان و کاهش نگرانی والدین بهتر است از یک متخصص تغذیه برای بهبود رژیم غذایی کودک خود کمک بگیرید.

جناب آقای دکتر وحید ملکی متخصص تغذیه بیمارستان میلاد، در ویدئو زیر پیرامون این موضوع توضیح میدهند. 

حق کپی رایت © 2024 نیکسان سلامت بهبود