تغذیه نوزاد از شش ماهگی تا یک سالگی

بعد از 6 ماهگي نيازهاي غذايي شيرخوار به تنهايي با شير برآورده نمي شود و لازم است علاوه بر شير مادر ، تغذيه کودک با غذاهاي نيمه جامد نيز شروع شود. بهترين سن شروع غذاي کمکي بعد از پايان ماه ششم است. علاوه بر تأمين انرژي ، تغذيه تکمیلی در این دوران براي ايجاد عادات صحيح غذايي و استفاده از غذاي سفره خانواده بسیار مهم است. اگر غذاي کمکي ديرتر از موعد شروع شود ، تمايل کودک به غذاهاي جامد کاهش مي يابد و ممکن است سبب کمبود بعضي از مواد معدنی مثل زینک و آهن شود. غلاتی مانند برنج ، برای شروع تغذیه تکمیلی مناسب است. فرنی بهترین غذا برای شروع غذای کمکی است و می توان مصرف آن را از یک بار در روز و به اندازه 1 تا 3 قاشق مرباخوری شروع کرد. پس از 7روز می توان سوپ را به رژيم غذاي کودک اضافه کرد. در هفته بعد ، وعده هاي غذا را به سه بار می توان افزايش داد و پوره سيب زميني يا پوره هويج را نیز می توان شروع کرد.

در ماه هفتم مي توان غلظت سوپ را بيشتر کرد. زرده تخم مرغ ، جگر ، ماست ، پنير کم نمک ، خرما ، ميوه (موز و سيب) و يا آب ميوه را مي توان به رژيم غذایي اضافه کرد. همچنین در ماه هفتم مي توان بلغور ، جو و عدس را به سوپ اضافه کرد.

شروع ميوه جات از اواسط ماه هشتم توصيه مي شود. در سنین 9 و 10 ماهگی ، کودک مي تواند غذاهاي غليظ تر مثل حليم و پلو را بخورد. در اين زمان می توان ذرت ، نان ، ماکاروني ، رشته فرنگي و يا ساير حبوبات (بجز نخود و لپه) را در وعده های غذایی کودک استفاده کرد.

در سنین 11 و 12 ماهگی ، افزايش غلظت و قوام و تنوع غذاها به مهارت جويدن و بلع کودک کمک مي کند. با توجه به اینکه اغلب کودکان در اين زمان دو تا چند دندان دارند ، وعده هاي غذایی را می توان به 4 وعده همراه با دو ميان وعده افزايش داد. برای کودکان زیر یک سال از اسفناج ، عسل ، سفیده تخم مرغ ، شیرگاو ، آلبالو ، گیلاس و توت فرنگی استفاده نکنید. همچنین از افزودن نمک ، شکر و ادویه به غذای کودک باید خودداری شود.


منابع:

Soldavini, Jessica. "Krause's Food & The Nutrition Care Process." Journal of Nutrition Education and Behavior 51.10 (2019): 1225

https://nutr.mui.ac