تغذیه کودکان بعد از سه سالگی

برای داشتن یک جامعه سالم و توانمند ، توجه ویژه به سلامتی در دوره کودکی بسیار مهم است. جهت نیل به این هدف ، یکی از مهمترین کارها ، توجه به الگوی تغذیه ­ای در دوران کودکی است. بنابراین شناخت کافی و کامل از نیازهای تغذیه ای این دوران اهمیت ویژه ­ای دارد. نیازهای تغذیه ای کودکان بعد از 3 سالگی به دلیل رشد سریعی که دارند ، متفاوت از سنین دیگر است. برای مثال نیاز کودکان به انرژي به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن ، دو برابر نیاز یک فرد بزرگسال است. همچنین ظرفیت معده کودک محدود بوده و عادات غذایی کودکان نیز مختلف است. بنابراین کودک در این دوران خاص باید با استفاده از یک برنامه غذایی مناسب و اصولی تغذیه شود. در ادامه به برخی از ترکیبات مهم مورد نیاز کودکان در این دوران اشاره می شود.

پروتئین

پروتئین منبع بسیار مهمی براي تأمین انرژي مورد نیاز کودک است. همچنین پروتئین در رشد و ترمیم سلول هاي بدن و سوخت و ساز نقش مهمی دارد. مقدار پروتئین مورد نیاز کودکان بعد از 3 سالگی حدود 19 گرم در روز است. جهت تأمین این مقدار پروتئین می توان از شیر ، تخم مرغ و مقداری گوشت استفاده کرد. برخی کودکان علاقه به خوردن گوشت تکه­ ای را ندارند اما گوشت چرخ­ کرده را همراه برنج یا ماکارونی دوست دارند.


کلسیم

این ماده برای رشد و قوام استخوان ها و دندان های کودک ضروری است. میزان مورد نیاز روزانه کلسیم بعد از ۳ سالگی 10۰۰ میلی گرم است. لبنیات (مثل شیر ، ماست و پنیر) منبع خوبی برای تأمین کلسیم مورد نیاز بدن کودک هستند.


آهن

وجود آهن برای رشد و نمو کودک و خونسازی ضروری است. اگر کودکان در این سنین مواد گوشتی ، جگر ، تخم مرغ وحبوبات (مخصوصاً عدس) بخورند ، آهن مورد نیاز بدنشان تأمین می شود. بعد از ۳ سالگی حدود 10 میلی گرم آهن برای بدن مورد نیاز است.


زینک

این ماده معدنی مهم تأثیر زیادی در رشد و سلامتی کودکان دارد. بعنوان مثال باعث افزایش قد ، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ریزش مو در کودکان می شود. غذاهای دریایی مثل ماهی و گوشت قرمز مقدار مناسبی زینک دارند. مقدار مورد نیاز زینک بعد از ۳ سالگی، 5 میلی گرم در روز است.


ویتامین D

این ویتامین برای جذب کلسیم و فسفر و رسوب آنها در استخوان ها و دندان ها ، لازم است. اگر کودک در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرد یا در مناطقی باشد که آفتاب کم است ، ویتامین D کافی در بدنش ساخته نخواهد شد و باید از طریق داروی خوراکی به او داده شود. مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین D برای کودکان بالای 3 سال حدود 600 واحد بین المللی (معادل 15 میکروگرم) است.


منابع:

Soldavini, Jessica. "Krause's Food & The Nutrition Care Process." Journal of Nutrition Education and Behavior 51.10 (2019): 1225

https://nutr.mui.ac