تغذیه سالم و مناسب در دوران شیردهی

ویتامین D

 این ویتامین به بدن مادر کمک می کند تا کلسیم بیشتری جذب کند ، کلسیم برای سوخت و ساز و سلامت استخوان ها و دندان های مادر مورد نیاز است. در کشور ما بسیاری از زنان ، دچار کمبود ویتامین D هستند. بنابراین به زنان در دوران شیردهی توصیه می شود که روزانه 10 میکروگرم (معادل 400 واحد بین الملل) از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.


ویتامین A

به دلیل اهمیت ویتامین A در بینایی و تکامل بافت استخوان و دندان ، مقدار مصرف این ویتامین باید افزایش یابد. میزان نیاز روزانه ویتامین A در دوران شیردهی برای مادران کمتر از 18 سال ، 1200 و برای مادران بیشتر از 18 سال 1300 میکروگرم در روز است.


ویتامین B1 (تیامین)

این ویتامین به حفظ سلامت سیستم عصبی در مادر و کودک کمک می کند. میزان مورد نیاز ویتامین B1 برای خانم های شیرده 1/4 میلی گرم در روز است.


ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

مصرف این ویتامین در دوران شیردهی برای سلامت پوست و سیستم عصبی کودک مفید است. همچنین ویتامین B2 به شادابی و نشاط مادران در دوران شیردهی نیز کمک می کند. میزان مورد نیاز ویتامین B2 برای خانم های شیرده 1/6 میلی گرم در روز است.


ویتامین B6 (پیریدوکسین)

وجود این ویتامین در بدن مادران شیرده به آن ها کمک می کند تا از انرژی ذخیره ای بدن خود بهتر استفاده کرده و در نتیجه باعث شادابی و نشاط مادر در این دوران می شود. میزان مورد نیاز ویتامین B6 برای خانم های شیرده 2 میلی گرم در روز است.


بیوتین

وجود این ماده مغذی در بدن مادران شیرده ، به داشتن سیستم عصبی سالم در کودک کمک کرده و در سوخت و ساز کربوهیدرات ها و چربی های بدن نیز مفید است. میزان مورد نیاز بیوتین برای خانم های شیرده 35 میکروگرم در روز است.


اسید فولیک

مصرف فولیک (ویتامین B9) در دوران شیردهی به شادابی و نشاط مادران کمک می کند. میزان مورد نیاز اسید فولیک برای خانم های شیرده 500 میکروگرم در روز است.


کلسیم

اهمیت کلسیم در استحکام استخوان ها و دندان ها و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان هاي بدن مادر است. کلسیم مورد نیاز در مادران شیرده زیر 18 سال 1300 و بالاي 18 سال 1000 میلی گرم در روز می باشد.


ید

با توجه به نقش ید در متابولیسم بدن و تولید انرژي و نیز تکامل مغز کودک ، میزان ید مورد نیاز در دوران شیردهی نسبت به قبل از بارداری حدود 100% افزایش می یابد. میزان مورد نیاز ید در دوران شیردهی 290 میکروگرم در روز است.


زینک (روي)

مصرف زینک در دوران شیردهی ، به عملکرد طبیعی مغز ، رشد و بهبود آن کمک کرده و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. طبق توصیه متخصصین تغذیه ، مقدار مورد نیاز روزانه زینک 12 میلی گرم است.


آهن

مصرف آهن به حفظ سیستم ایمنی بدن و همچنین شادابی و نشاط مادر کمک کرده و باعث رشد مغز کودک نیز می شود. میزان مورد نیاز آهن برای خانم های شیرده 9 میلی گرم در روز است.


منابع:

Soldavini, Jessica. "Krause's Food & The Nutrition Care Process." Journal of Nutrition Education and Behavior 51.10 (2019): 1225

https://www.who.int

http://www.nut.behdasht.gov.ir